Inofficiell debut

Ikväll var vi iväg på Sörmlands cup för vår inofficiella debut i agility. Det var Per Heinerud som dömde och han hade minsann inte satt ihop några nybörjarbanor. Det var riktigt trixiga banor för en helt färsk hund. Pana är otroligt duktig men det är en herrans skillnad på att träna och tävla.

Överlag så hade jag svårt att tajma och hamnade lätt efter eller var felplacerad, men det kanske inte är så konstigt efter alla dessa månader av uppehåll. Pana var grym och hade perfekta kontaktfält och jag var riktigt duktig med att låta henne stå och vänta på okejkommandot. Jag diskade henne när hon flöt ut i en "stjärna" och tog fel hinder och sedan tappade jag henne helt. Vi gjorde ett litet stopp och började på ny kula och avslutade helt ok.

Hoppklassen är jag väldigt nöjd med. Jag drog ur henne lite för tidigt i slalomen då jag skulle göra ett framförbyte efter slalomen och sedan styrde jag henne fel i slutet. Hon är extremt känslig och reagerar på minsta lilla nyck. Sedan måste jag sluta med att ropa på henne som en besatt galning. Det räcker med ett enkelt Pana och inte typ tusen upprepningar när hon ska svänga... Gahhh.. Jag måste sluta med den olaten!! Det får bli mitt mål med tävlandet i sommar. Lugn  och stillsam handling i sommar ska jag jobba på.

Pana var så duktig i kväll och hon har ett tryck och vilja som är underbart. Hon är otroligt lyhörd och helt fantastisk att köra. Nu gäller det att förvalta denna oslipade diamant. Fina fina lilla brun..


Kommentarer
Postat av: Malin

Härligt att höra! Ni kommer bli så jäkla duktiga, tur att hon inte springer i small!! ;)

2011-06-17 @ 00:11:56
URL: http://Minhund.cybersite.se
Postat av: Mikaela

Roligt att ni båda är igång, du och Pana!

Ska bli roligt att se er framöver. Kanske på någon träning?

2011-06-17 @ 10:21:01
URL: http://www.elegantdogs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0