Lite funderingar runt blindbyten

Läste Emmas blogg som precis varit på kurs för Jenny Damm som också har blindbyten i sin handling såsom många andra och jag började fundera lite mer kring just blindbyten.

Detta med blindbyten är ett nytt inslag i mitt handlingstänk. Vet ej om och hur mycket jag kommer att använda blindbyte men det känns bra att veta att jag och Eo faktiskt kan använda oss av bytet ifall vi behöver. Eo har som ju svårt för när jag klantar till det och inte rör på mina fötter tillräckligt snabbt i framförbytena och hamnar front mot front med henne.

Annica Aller, som jag gick kurs för och testade bytet för första gången, använde blindbytet där man gjorde ett framförbyte. Man kan alltså välja antingen framförbyte eller blindbyte i en specifik situation. Detta är en bra riktlinje för mig som är ny på det här med blindbyte och behöver inte fundera så mycket över hur, var och när. Jag har bra kläm på framförbytena och var min placering ska vara vid ett framförbyte.  

Det jag nu funderar över är om VAR och NÄR man kan och vill använda bytet och om de flesta tänker lika eller om det finns olika kriterier för bytet? Hur tänker ni andra agilityförare runt blindbytet eller tänker ni inte utan bara gör? Det finns säkert många varianter och jag är nyfiken på hur just ni gör om ni gör bytet alls vill säga. Tack för dina tankar Emma.


Kommentarer
Postat av: Emma, Harry och Hilja

:) Kul att diskutera blindbyten. En annan viktig grej med blindbyten som jag glömde nämna förut är att man inte får stanna upp utan måste hela tiden springa på.

Jag gillar blindbyten, det fungerar jättebra på Harpan. :D

2010-05-28 @ 21:22:18
URL: http://herrharry.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0