Slalomträning påbörjad

Bilden är hämtad från Smartaagilityhinder.se
Då var slalominlärningen av Pana påbörjad. Det har varit en lite skakig och förvirrad start för den lilla bruna och hennes tränare.. Men det sista träningspasset gick riktigt bra om jag får säga det själv. Hon är grymt lättlärd och hur skön som helst den lilla bruna. 

Jag har velat lite fram och tillbaks hur jag ska lära in slalomen men nu har jag bestämt mig. Jag har läst och surfat runt på youtube så det känns som jag är ganska klar över hur jag ska starta i alla fall. Min tanke är att köra 2x2 metoden de första fyra portarna för då får jag ingångarna rätt med en gång och Pana får verkligen tänka och känna efter på pinnarna. Jag har inte läst eller sett Susan Garretts film och 2x2 utan utgår från en film på youtube som jag gillade. Tjejen som gör filmen har baserat det på Susan Garretts böcker och filmer.

Efter inlärningen på de fyra pinnarna är "klara" så är det tänkt att jag ska lägga på slalombågar på resterande pinnar. Det för att jag inte vill ha samma problem med Pana som jag har haft (har) med Eo och det är att hon hoppar över portar hipp som happ inne i slalom. Eo är delvis inlärd med en variant av 2x2 och jag vet fler som har haft samma problem som Eo med slalomen. Det är ju säkert så att jag har missat någon komponent i inlärningsfasen och jag är inte riktigt på det klara vilken det kan tänkas vara, förmodligen att jag har gått för fort fram, men nu tar jag det säkra före det osäkra och lägger på bågar till Pana. Sedan kan det tränas muskelminne..

Det är så kul att se utvecklingen med Pana och idag ska jag lägga på nästa par pinnar om hon fortfarande är lika snabbtänkt som sist träning.

Här är ett av de klipp som jag har kollat på.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0