Frövi

I helgen har vi varit och tävlat i Frövi, eller jag tävlade på lördagen och Tommy på söndagen då vi var på kräftskiva på lördagskvällen. Behöver jag säga att det var Tommy som körde.. Jag och Isak tog oss en långpromenad hemåt mitt i natten i stället och sov ut på morgonen.

Tillbaks till Frövi.. Eo är såå härlig och häftig nu. Vi börjar komma tillbaks till gamla takter och hennes och mitt självförtroende ökar hela tiden. Hon har inte riktigt den farten jag vet att hon kan ännu men säkerheten börjar komma mer och mer och efter det kommer farten att öka ännu mer. Nu kan jag till exempel gå in och göra framförbyten innan balanshindren, något som jag inte kunde göra för 3 månader sedan. Vi har fortfarande lite svårigheter med slalom men den kommer mer och mer den också.

I agilityloppet så hoppade hon gungan bägge dagarna så det är något vi måste träna mer på men jag får vara försiktig då gungan är ett hinder hon tycker är svårt, dessutom var det en otroligt seg gunga men hon hade inte mycket tillstymelse till att stanna. Bara mer träning, inget jag hänger upp mig på. Slalomingångar är något jag inte heller har nötit supermycket och det är lite medvetet för att hon fixar ju inte de riktigt lätta ingångar rakt fram i hög fart på tävling så jag har lagt mycket tid på stadgan och motivation. Det blev väldigt tydligt i hopploppet att jag måste börja träna på ingångar där hon så att säga går in på fel sida från mig. Jag har lärt in henne att är hon på vänster sida så ska hon pricka ingången och är hon på höger sida så ska hon runda pinnen och sedan har vi inte kommit vidare därifrån i träningen. Detta går ju oftast att lösa med olika handlingsalternativ men ibland blir det riktigt dåliga alternativ och det vill man ju inte ha i ett agilitylopp.

I hopploppet vågade jag inte helt enkelt testa hennes kunskap i ingången utan ville hjälpa henne så mycket som möjligt då jag vet att slalomen är vår akilleshäl och jag tryckte runt henne på första pinnen istället för att underlätta. Jag MÅSTE träna vidare och på svårare ingångar nu när hon är taggad igen och har motivation att börja nöta slalom. På söndagen körde Tommy och även han fick fel på gungan då hon hoppade igen men hon hade bra fart och kanonkontaktfält. I hopploppet tokdiskade han henne då hon hade varit helt galen och sprungit som en galning. Ha ha.. Jag sa till honom innan han åkte att hon har börjat springa lite fortare och framförallt i hopploppen men hon hade visst varit ännu galnare sa han.

Jag är fortfarande grymt nöjd med  utveckling av min handling den här sommaren och jag börjar bli säkrare och säkrare. Framförallt så är jag nöjd med min utveckling om hur jag har blivit medveten vid ett lopp. Förut kunde det mer eller mindre vara svart när jag gick i mål och väldigt stressat. Nu är jag mycket mer lugn, balanserad och fokuserad. Samma gäller Eo, hon har utvecklats så mycket de sista månaderna. Hoppas utvecklingen fortsätter.

Farten har börjat komma tillbaka och nu så blir hon inte störd om jag kommer lite fel i bytena. Hon skäller lite på mig men fortsätter sedan som en katapult. Vi har massor av kvar att träna på. Bättre svängar, stabilare slalom och kontaktfält är några bitar som ska nötas nu i höst och vinter. Det är synd att tävlingarna börjar mattas av nu när vi är på g.

Här är loppen från i lördags..


Kommentarer
Postat av: Kerstin

Vad härligt att det börjar lossna för er, gott!

2010-08-17 @ 14:19:26
URL: http://www.marjoram.se
Postat av: Michaela

Va roligt o se!! Vilken skillnad det har blivit. Himla kul att det börjat släppa mer o mer nu.:)

2010-08-18 @ 20:08:17
URL: http://aglas.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0