Fårskinnsfäll

Idag tog vi oss en tur till Agdala för att valla lite. Dessutom hade de loppis på gården och jag passade på att fynda en fårskinnsfäll till Vincent som de sålde ut. Fällen ska Vincent ha i sin vagn och i pulkan i vinter. Den är tvättbar så det är meningen att man ska använda fällen ordentligt och inte bara ha den som prydnad. Jag är supernöjd...



Hur gick vallningen då? Den gick som den gick efter ett litet uppehåll sedan i somras men jag är så nöjd över Pana. Hon var nu lös med mig i hagen och slutade valla när jag sa till henne. Det har hon inte gjort förrut. Vi har alltid haft lite meningsskiljaktigheter angående avsluten, men idag var de klockrena och som sagt hon var till och med lös inne i hagen och satt brevid mig lugnt och stilla när jag pratade med de andra som också vallade.

Hon vallade på relativt bra men blev lite osäker in i mellan. jag har fortfarande problem med att stötta henne genom att prata med henne när hon ligger bakom fåren så att hon inte går på för fort. Hon vill gärna få dem förbi mig så att hon kan springa upp och stoppa dem. Hon skapar jobb för sig själv... Jag har en hel del att jobba på genom att hjälpa henne och hon har en hel del att träna på att lita på mig. Vi måste jobba på vårt samarbete. Jag tycker att jag har börjat genom att ha henne lös i hagen med fåren och lita på att hon stannar hos mig, och det gjorde hon.. Fina Pana.

Pana har precis löpt och är lite låg just nu. Inget jag tänkte på i hagen men det slog mig när hon var så otroligt lugn, jämfört vad hon brukar, men det var rätt så bra. Hoppas det följer med till nästa gång vi ska valla. Något jag är lite orolig över är hennes "studshopp" in i flocken som kommer när hon är överladdad eller trött. Hon orkar inte riktigt hålla ihop och hon studsar in i flocken. Jag är lite osäker på hur jag ska komma åt det för jag kan inte säga till henne för då lägger hon av att valla men jag vill inte att hon ska få fler repetioner på ett sådant skräpbeteende. Fick råd att bara ta en liten minut, typ time out, för att tänka till och sedan gå in och jobba igen. Hon måste ju få någon typ av information att det inte är ok att göra "studshoppen" för att sedan få information om hur man ska göra istället. Det är svårt...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0