Böcker

Det var ett tag sedan jag skrev om böckerna och ljudböcker som jag läst och lyssnat på. Det har varit några stycken under tiden, ska se om jag kommer ihåg alla.

Segraren står ensam Igelkottens elegans Lyckan, kärleken & meningen med livet

Segraren står ensam; Paulo Coelho
En av mina favoritförfattare men denna bok var ett bottennapp. Jag försökte verkligen läsa och tycka den var bra men gav upp efter ca 150 sidor. Den var inget bra. Jag brukar läsa ut böcker även om de är dåliga men i detta fall gav jag upp.

Igelkottens elegans; Muriel Barbery
Denna bok gav jag mig på istället för Coelhos bok och den hade fått lysande recensioner men... jag har faktiskt inte läst färdigt den här heller. Jag bara somnade hela tiden och den var sååå tråkig. Jag gav upp även här efter ca 100 sidor.

Eat, Pray, Love; Elizabeth Gilbert
Nu ville jag ha en mer lättläst bok och valde även denna gång en "må bra bok". Kan inte säga att jag blev så blown away men jag läste dock ut boken och de sista 20 sidorna var ganska bra.... Jag har väl tänkt att se filmen då jag faktiskt kan tänka mig att de har gjort den ganska rolig i filmform men som bokform var den ljummen.

I det tysta På det fjärde ska det ske Vårlik

I det tysta; Vicky Jagger
En lättläst biografi och som de flesta som skriver biografier var den väldigt tragisk. Det handlade om ett fall av syskonincest och deras tragiska uppväxt med fattigdom och droger. Kan inte påstå att den var vidare bra och var tydligt en självhjälpsbok för fattaren, men som sagt en hemskt bok då det faktiskt är en biografi och man ska inte behöva utsättas och växa upp på detta vis.

På det fjärde ska det ske; Kajsa Ingemarsson
Kajsa Ingemarssons debutbok en ännu en feelgoodroman som jag inte fastnade speciellt för. Jag plöjde igenom den relativt snabbt och den var ok men inte mer. Jag gillade "feelgood"romaner mer förr.. Jag fastnade mer för den typen av böcker men nu gillar jag mer mord och kriminalromaner mohahahaha..

Undrar vad det säger om mig som människa ???? Har jag förändrats på det senaste från en blödig person till en blodig person hihi..

Vårlik; Mons Kallentoft
Ljudbok: Den fjärde delen i hans serie om Malin Fors och den var lite seg i början då det handlade mycket om Malins liv och problem men nu är jag inne på de sista kapitlen och den är riktigt spännande och även den här, precis som I det tysta, så är det en fruktansvärd bakgrund som ligger bakom det sprängdåd som händer i Linköping. Tack och lov är boken en fiktion men det kunde varit sant... tyvärr.

Grottbjörnens folk Hästarnas dal

Jag har börjat läsa de gamla klassikerna Grottbjörnens folk och även beställt hem uppföljaren Hästarnas Dal som handlar om flickan Ayla. Än så länge så är den väl ok jag är mest upprörd över deras leverna och det starkt patriarkala styret och oviljan att vilja utvecklas även om jag vet att det är en fiktion om människofolket från lång tid tillbaks då deras hjärnor var minimalt utvecklade och de levde i grotttor. Men detta fenomen är tyvärr något som man fortfarande kan känna igen i dagens samhälle trots att vi inte är några neanderthalare...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0