Vallkurs

I söndags var vi på Eknäs och skulle valla en halvdag på kursen. Nu slumpade det sig så att det blev enbart ett tillfälle och vi får det resterande tillfället en annan gång. Det vi vallade var spännande. Det var en helt ny plats och nya helt galna får... Som tur var så fick jag nya får när det var min tur då två hundar plus Chip som var "stopphund" hade försökt valla på dem. Det var när fåren drog upp i berget som Stefan tröttnade på dem och bytte ut dem.

Här är den del av hagen vi vallade på


Hur gick det då med vallningen.. Jag är relativt nöjd. Vi går framåt i utvecklingen och hon jobbar mycket bättre och mer koncentrerat nu. Dock orkar hon inte så länge och hon gör då ett rusande mot fåren och vi får börja om. Det är så energikrävande men nu har jag börjat prata mer med henne och och kan på det sättet hjälpa henne att fokusera. Vi har även börjat med att försöka dämpa farten och det funkade bra. Stoppen funkar bra när hon är i balans annars tycker hon det är svårt. Det är svårt att få hundarna lägga sig ur balans men det kommer väl. Jag hann inte börja med hämtträningen men ska försöka göra det vid nästa kurstillfälle. Tills dess är det väl att traggla på som vi har gjort. Jag har film på vallningen som jag hoppas få redigerat till en kortare variant som kan visas senare här i bloggen.  

Varför ha hund när det fungerar lika bra med barnvagn :P


Elin och hennes Working Kelpie Ness


Stefans elvaåriga Chip fick jobba hårt under dagen med att styra och hålla fåren åt oss.


Krilles Race in action


Fåraherden Krille


Chip hade fullt fokus hela tiden


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0