Mental träning

För ett tag sedan så började jag förbereda för att lägga in mental träning för fotbollskillarna i vår. Jag har beställt hem material, Lek med tanken, till detta och är riktad till barn och ungdomar mellan 6-18 år. Materialet är skrivet av Johan och Anders Plate.

Idag får jag chansen att väcka ett intresse hos killarna då jag och Tommy ska ha hand om handbollsträningen ikväll. Jag tänker introducera målbild, självförtroende och självbild för dem på ett lättsamt sätt och kolla av om det är något de vill att vi lägger in i träningen. Man jobbar ju alltid lite med mental träning inlagt i den vanliga träningen men jag vill att killarna ska ge sig själva tid för eftertanke och att vi även kommer att träffas för diskussioner.

Jag har börjat skumma materialet som består av en bok som riktar sig först och främst till de vuxna, tränare eller förälder, och det finns en cd skiva för ungdomarna att lyssna på och reflektera omkring och lite praktiska övningar. Dessutom finns det en pedagogisk och lättförstålig "verktygslåda" för mental träning. Den innehåller bland annat praktiska övningar såsom att skriva positiva ord om sig själv, man kan ge sig själv guldstjärnor, ett argpapper att skriva ner tankar på. Dessutom lite olika koncentrationsövnigar och koncentrationsstilar.

Det finns även ett litet peppkort som var och en kan ha med sig i sin träningsväska med 5 st olika peppningar om hur man kan tänka när det går dåligt eller 5 st peppningar hur man kan tänka när det går bra. Jag hoppas verkligen killarna nappar på detta och tycker det verkar kul och vill börja lite försiktigt att aktivt träna mentalt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0