Valltankar

Nu när vallkursen närmar sig och jag söker information angående vallningen så kommer det massor av funderingar upp i mitt huvud. Jag tror i och för sig de flesta löser sig när man får gå ut och jobba mer praktiskt och kursen är på 10 gånger. Alltså blir det vallning mer kontinuerligt jämfört med en helgkurs som blir mer intensiv. Jag letar filmer för att kunna kolla på. Jag har funderat mycket över hur jag vill ha det i vallningen. Jag har ju väldigt svårt med allt som har med hot att göra och som jag har upplevt hittills används detv mycket i vallningen. Jag har ingen gratis pondus alls och jag har svårt att använda rösten på "rätt" sätt. Att ta i och "bestämma" över min hund är inget som jag kan eller vill utan jag vill försöka hitta hur jag ska göra för att min hund ska förstå vad jag vill och samarbeta med mig. Jag vet att jag kommer att få "ta i" lite med Pana för att hon överhuvudtaget ska lita på att jag vet vad jag sysslar med men jag vill att det ska kännas ok i magen om ni förstår vad jag menar. Jag vill inte ha en hund som är rädd för mig eller stänger av sina kanaler för att det blir obehagligt. Då får vallningen faktiskt vara om jag inte kan lösa det på något annat sätt.

Först och främst måste jag veta hur hunden ska röra sig gentemot fåren och mig, även hur hunden ser ut när den gör rätt så jag kan belöna, stärka, hunden i exakt rätt ögonblick och det är inte lätt när man är nybörjare. Jag har några valltävlingar som jag bokat in som jag ska åka och titta på för att se så många hundar som möjligt när de jobbar och förhoppningsvis få ut något av det, sedan är det kul att få gå en kurs som håller på i åtminstonde 8 veckor framåt så man hinner reflektera och diskutera med de andra deltagarna vid varje kursgång. De vallkurser jag har gått innan är korta intensiva helg/dagkurser och när jag sedan kommer själv till vallhagen vill inget fungera.. ha ha..

Nu kan jag få hjälp vecka till vecka.. Åhh vad jag längtar. Jag vet att jag kommer riva mitt hår och gråta av frustration men jag ska försöka vara modig och ha tålamod så jag inte lägger av. Jag har tyvärr allt för lite tålamod, ännu värre är det med något som jag inte kan. När jag tränar agility så har jag ett helt annat synsätt för där vet jag de olika utvecklingsstegen och hur jag vill att det ska se ut i slutänden. I vallningen är jag helt utlämnad och disorienterad. Som jag skrev i förra inlägget, vad är svårt och vad är relativt lätt inom vallningen? Vi får se helt enkelt och jag ser fram emot att lära mig något som är främmande för mig.  

Jag önskar jag var lika modig nu som jag var i början av mitt hunderi. Då var allt enkelt, det var väl bara att gå ut och träna.. Ja och tävla var väl inget konstigt.. Det var bara ut och testa. Idag är jag skitskraj för att tävla, varför vet jag inte för det gick ju bra med min första hund som jag tävlade framgångsrikt med inom framförallt lydnaden. Kanske för att jag nu vet allt hunden bör kunna innan man går ut på en tävlingsbana som jag inte tänkte på tidigare. Jag skapar en typ av prestationsångest och lägger stor press på mig själv, den kommer inte från någon annan. Ju mer jag lär mig desto mindre kan jag, känns det som ibland. Men kanske, kanske vågar jag mig ut och gör ett VP med Pana om jag och vallningen kommer överrens vill säga.. Annars skickar jag Tommy :P 

Här är videon från vår vallkurs förra året. vi har knappt sett får sedan dess.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det är svårt att säga vad som är svårt eller lätt med vallning. Det beror på hunden, föraren och fåren.

Vissa moment kan vara mycket enklare än man trodde att de skulle vara medans andra är motsatsen.



Har du en bra instruktör så kommer hon/han att tala om för dig när en sak är rätt eller fel. Var inte rädd för att ställa frågor.



Att skrämma en hund är lönlöst när man vallar precis som inom all annan hundsport. En rädd hund gör inte sitt yttersta. Den vågar inte.



Jag går väldigt sällan in och tar tag i mina hundar när de gör fel eller dummar sig. För att jag ska ta tag i hunden så har den gjort något VÄLDIGT stort fel.

Kan de inte ett moment så kan jag heller inte kräva perfektion av dem. Gör de fel eller beter sig dumt mot fåren så går jag emellan och 'trycker' ut den från flocken. 'Det där gör du inte om', typ.

Om hunden kan sin sak men slarvar eller är oshysst mot djuren så skickar jag bort hunden, 'försvinn härifrån, du får inte vara med'. Det är ett hårt slag för hunden att inte få vara med. När hunden gått ut så långt som jag anser är tillräckligt så kallar jag in den igen för fortsatt arbete.

'Arbetar du OK så får du vara med, om inte så får du gå härifrån'.

Avsluta aldrig när hunden gjort något fel. Endast när den gjort rätt!



När du nu börjar med en unghund och du själv är helt grön så får du inte vara rädd för att fråga din instruktör så fort det är nåt du undrar över.

Tycker du att det går för fort och du inte hänger med, stanna hunden och ANDAS. I vissa fall kan du behöva räkna till tio också.;-)



Kom ihåg att ställa frågor till instruktören om de andra kursdeltagarnas vallning också. Vissa saker hinner du inte se när du själv är ute med djuren men du upptäcker det när de andra är ute.

Fråga, fråga och åter fråga.



En annan sak som du får lära dig är att läsa av fåren.

När jag jobbar hemma med djuren så tittar jag sällan på hunden. Jag ser på fåren var hunden är och vad den gör.



Fråga din instruktör om ni deltagare kan få prova var sin gång att ta in fåren i en fålla utan hund.

Ni känner då hur ni måste röra er för att få fåren dit ni vill och kan då lättare förstå hundens rörelser och tryck.



Hoppas detta kan vara till lite hjälp.

Fråga ;-) mig gärna om det är något du undrar över.

Kram Jenny

2011-03-03 @ 22:26:56
URL: http://borderlites.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0