Myshelg med mycket julstämning

Haft haft en väldigt trevlig och mysig helg med mycket julstämmning. Började med att möta upp Anna och Krille som skulle hjälpa till med att hämta hem André och Elins får. Fog gjorde ett gediget jobb och hämtade hem fåren på ett kick.

Vi mötte upp transporten på gården och medan tackorna lastades av gick vi till bagghagen och Fog fick hjälpa till och kolla om baggarna var vallvänliga. Kan säga så här.. vi ska inte valla våra unghundar på dem i alla fall... Fog fick sig några smällar men han är en otroligt modig och duktig hund, men han har nog lite ont i kroppen idag. All cred till Fog.

När tackorna var avlastade och hemmastadda gick vi in i ladugården där de ska bo under vintern och det var så mysigt. Det är en liten ladugård med både hästar, kor och får i samma stall. Elins vackra haflinger var inne för han var nykastrerad och det var precis så som jag kan föreställa mig att det var förr i tiden i de gamla ladugårdarna. Det luktade gott av hö och nystödd halm, det var varmt och skönt inne bland alla djuren. Pana och Flynn fick komma in och hälsa lite på fåren och Pana var väldigt duktig. Hon var lugn och relativt balanserad och det var så nyttigt att bara få vara där inne med fåren och ligga och ta det lugnt.

Anna och Krille ska hjälpa till med att valla in tackorna och vi har flera olika hagar inklusive ett stort fält som vi kan träna på. Det ska bli så roligt, jag ska försöka att komma iväg med fikakorgen lite då och då och bara vara bland fåren med Pana och fika och ta det lugnt. Nyttig träning.

Efter lite fårjobb och vi var lite frusna så åkte vi alla hem till mig och Tommy för att dricka lite glögg och äta pepparkakor. Perfekt en kylig decemberdag.

I morse satte jag klockan på ringning och tog med mig Eo på agilityträning. Åhh vad jag är nöjd att jag gjorde det. Min prinsessa.... Vi tränade såklart slalom och det gick relativt bra. Jag kom på en sak idag och det var, varför gör jag det inte svårare för Eo och utmanar henne istället? Det gjorde jag ju i början och hon kan en massa bra saker med slalom inklusive svåra ingångar med mera. Nu har jag fastnat i tänket göra rakt fram stabilt. Jag testade lite ingångar från bland annat klockan två, tre och nio, tio och istället för att vara nära henne i slalom var jag cirka fem meter i sidled.. Vad hände då?? Jo, hunden är klockren. Hon drar på med en fin attityd och har fokus rakt fram istället för på mig och gjorde varenda slalom helt prickfritt. Hon kan ju min fina tjej och det är ju det jag har vetat hela tiden. Nu ska vi fortsätta att exprimentera lite och kanske få upp den fina slalom hon en gång har haft. Fått lite hopp tillbaks...


Kommentarer
Postat av: Mikaela

Fint det har blivit här i bloggen - nu är det jul minsann! :)

2011-12-04 @ 21:58:59
URL: http://www.elegantdogs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0