Uppvisning/Vallkurs

1:a tillfället på vallkursen och vi hade mest teori för att sedan köra de resterande tillfällena ute i fårhagen. Vi fick dock visa upp våra hundar snabbt för att instruktören Stefan och hjälpinstruktören Inger skulle få en chans att kolla av vad det var för en typ av hundar och var ungefär någonstans vi låg i vår träning. Allt för att de skulle kunna lägga upp fortsatt träning individuellt för oss alla. Jag och Pana är utan tvekan de mest orutinerade men det kändes ändå bra då hon var så fin och lyhörd.

Vi körde ytterst lite, dels för att Pana inte träffat får sedan i höstas och dels för att jag, som ni kan se på filmen, har vuxit ur kläderna, ha ha ha. För er som inte vet så är det enbart en vecka kvar till beräknat nedkomst, 2 Maj, så jag är inte smidigast och kunde väl inte visa upp vår bästa sida, men det kan vi om några veckor då vår son "räkan", som är arbetsnamnet, kommit ut.

Ber om ursäkt på förhand för suddig film. Får se till att skaffa mig en ny kameraman till nästa gång..


Jag är väldigt nöjd med hur Pana visade upp sig och var väldigt balanserad för att inte ha sett får på så länge. Hon kändes samarbetsvillig och relativt lättstyrd. Det bådar gott. Jag är säker på att hon kommer att tända till några snäpp till och bli hetare och därmed kommer hornen i pannan växa ut, men det får vi ta då.

Det verkar vara en bra grupp som jag hamnat i och framförallt roligt med så mycket olika vallerfarenheter som det finns i gruppen. Det kommer alldeles säkert bli intressanta diskussioner och jag kommer att lära mig massor genom att bara titta på de andra hundarna och diskutera med deltagarna och instruktörerna. Jag har även kollat upp några tävlingar runt om i området som jag tänkte åka och kolla på för att samla mer info om hur vallning kan se ut i praktiken, eller rättare sagt i tävlingsform.

Något som vi avslutade teoripasset igår var... MÅL. Vad har vi för målbild med vår träning? Jag som vanligtvis är extremt målinriktad har faktiskt ingen riktig målbild inför vallningen då jag har för lite erfarenhet av det. I agilityn vet jag precis vad jag är ute efter och även då jag tävlade lydnad hade jag väldigt klart för mig vad jag ville. Vi får se hur det blir i vallningen, utan tvekan så växer mitt intresse för varje tillfälle jag är i fårhagen och då jag får möjlighet att se och analysera vallning. Det som Stefan mest var ute efter var att vi inte skulle sätta våra mål för lågt och slarva med grundträningen för att vi inte tänkt att tävla eller använda hunden praktiskt i någon större utsträckning. För om vi skulle vilja tävla i högre klasser än t.ex ett VP så har hunden redan grunden för att fortsätta tävla. Eller om du skaffar egna får och jobbar med dem i praktiken så har du en duktig grundtränad hund. Just nu har jag ingen tanke på att skaffa egna får eller ha enbart vallningen som arbete för min hund utan jag vill att Pana ska fungera i agilityn också, men utan tvekan så är det en häftig känsla i vallningen och det är det jag är ute efter just nu. Ett VP är ett självklart mål och det är väl dit jag siktar just nu.

Jag ser verkligen fram emot nästa träningspass :)


Kommentarer
Postat av: Veronica

Grattis till kommande tillökning! :-)

2011-04-29 @ 21:22:53
URL: http://foxterrier.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0