Lydnadstävling

Agneta och Lyra
Idag var det lydnadstävling på klubben. Ett kanonväder och jag tog med mig Pana och åkte dit för att kolla lite och förhoppningsvis få lite inspiration att börja träna lydnad igen lite smått kanske. Men den största anledningen var att bara åka dit för att miljöträna och träffa lite hundar.

Det har varit alldeles för lite vanlig socialträning med Pana och när vi träffar andra hundar är det ofta på agilitybanan och det är inte riktigt samma sak som att bara sitta och kolla på när andra jobbar. Pana uppträdde klanderfritt. Hon är lugn och sansad och finner sig i att bara sitta och inte göra något trots att det är folk och hundar som rör sig hela tiden runt omkring.

Tävlingen i sig gav väl lite motivation så vi får se om jag tar tag i lydnaden igen. Jag testade lite positioner med Pana och det sitter kvar det lilla vi gjorde när hon var yngre. En anledning till att jag inte fortsatte var att jag under inlärningen felbelönade hennes position och hon hängde mot mitt ben alldeles för mycket och just då så ides jag inte börja med att lära om positionen och jag drogs mot agilityn istället. Tävla kommer jag nog inte att göra men träna för att öva upp koncentrationens ska jag försöka få tummen ur och börja med igen. Det kan behövas lite grundlydnad nu när vallkursen ska börja om en vecka.


Kommentarer
Postat av: Fanny&Rim

hur går det med slalomträningen? det vore roligt att få se en film på framstegen :)

2011-04-20 @ 13:15:51
URL: http://rimtim.wordpress.com/
Postat av: Elle,Trombi & Ed

Lydnad e skoj :-) men inte i närheten av så skoj som agility hälsar Ed och Trombi ;-)



Åh, visst är det Trompans duktiga systerdotter på bilden :-)



Voffs från oss

2011-04-20 @ 15:51:03
URL: http://ellesdogs.wordpress.com/
Postat av: lovisa

vad söt:)

2011-04-20 @ 16:01:15
URL: http://lavitadilovisa.blogg.se/
Postat av: Fanny&Rim

vad kul att det går framåt!:) några starter ska vi nog få till. Har ju gått kurs men bör nog gå en handlingkurs innan jag vågar mig ut på banan. Sen är det ju sådant som kontaktfält och liknande som måste tränas på :) Kul med debut i sommar, vi satsar på en debut i lydnaden under sommaren istället.

2011-04-20 @ 16:15:11
URL: http://rimtim.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0