Vallkursen blir av



Jag fick idag PM till kursen på lördag för Eva Karlsson och vi är full kurs. Det ska bli väldigt intressant och superroligt det här. Jag är så otroligt osäker när det gäller att träna vallning. Jag har verkligen ingen aning om hur man gör. Jag vet hur det ska se ut i slutändan men hur kommer man dit? Mitt mål denna kursen är att försöka få med mig så mycket verktyg som möjligt så jag kan träna själv.

Jag har varit duktig och åkt till vallhagen några gånger men jag står bara där som ett fån och fattar inte vad jag ska göra. Inte konstigt att Pana blir osäker och inte heller fattar vad jag vill. Hon är superduktig då hon får driva och fösa själv, med övervakning av mig förstås. Det är när jag lägger in kommandon och vill att hon ska lägga sig som det kör ihop sig. Hon anser inte alltid att lägga sig är det bästa även om jag tycker det och hon tycker inte om att jag väljer tempo. Hon är för söt den lilla och det är svårt eftersom jag inte har den erfarenheten och kunskapen att välja svårighetsnivån jag kan ligga på utan att Pana slutar att valla och tycker jag styr för mycket. Jag har även svårt att veta vad som faktiskt är svårt i inlärningsfasen för en vallhund. Vi ska ju samarbeta och det ska inte vara något diktatoriskt från min sida. Jag vill att hon ska kunna ta egna initiativ i vissa lägen men ändå vara lyhörd om jag vill något annat. Snacka om höga krav ha ha.. 

Jag vet inte om jag är helt fel ute när det gäller mina tankar om vallningen men det kommer att vara teoripass under lördagen också så jag hoppas kunna få lite svar på mina funderingar under lördagen.


Kommentarer
Postat av: Elle, Trombi & Ed

Va skoj att ni oxå ska går kurs hos Eva :-)

Synd bara att vi inte ska gå samma dag :-( Vi ska gå på söndag.



Skoj med vallningen men SVÅRT att veta hur jag ska träna den bruna killen.



Voffis från oss



2010-09-16 @ 22:07:08
URL: http://ellesdogs.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0