För andra gången i fårhagen.

Panas andra gång i fårhagen. Denna gång utan instruktör. Gissa om jag var förvirrad för jag har ingen aning om hur man ska röra sig.. Men det gick ganska bra. Skönt att (än så länge) Pana är ganska lugn med fåren och har ingen tendens att jaga dem eller bita. Hon tyckte det var skönt när de stod still i hörnet, hihi. Skönt att det snart är kurs så jag får lära mig hur man ska röra sig i fårhagen för att hjälpa henne. Piskan hade jag som en förlängd arm och trodde i min enfald att fåren skulle se den, men de struntade fullständigt i den haha. Linan hade vi inte behövt ha för Pana var otroligt lyhörd och det var mer en säkerhetsåtgärd från min lekmannasida.


Kommentarer
Postat av: Lottie

Bra jobbat!!!!! Vad lyhörd och fin hon ser ut Pana :-) (å du med ;-)

kraam

2010-05-19 @ 22:42:14
Postat av: Jenny

Vet precis hur det känns när man var nybörjare och för första gången stod utan instruktör(även första gångerna med instruktör). Total förvirring!!!



Vad ska jag göra??

Hur gör man??

Vad ska hunden göra??



Bra att du har lina på henne nu i början. Det är lite trygghet i att ha den OM hunden skulle få ett spel. Det kan hända när man minst anar det.

Pisken kan du lägga bort. Skaffa en stav istället som förlägning. Den syns bättre av både får och hund. Den är bättre än en pisk att stå och hänga på också. ;-)



Hennes sätt att fösa runt fåren är typiskt för unghundar. Det tror de vet vad de ska göra men den sista poletten har inte trillat ner än. Ta INTE ur henne fösandet. Det är bra att hon har det i sig. Önskar att min tik var bättre på det men det kommer så sakteliga.



Försök att hålla dig på ena sidan av fåren och Pana på den andra. Som en klocka. Fåren är mitten där visarna sitter fast. Du är alltid kl.6 och Pana ska nu i början hålla sig vid kl.12. (eller i närheten av 12) När du rör dig åt vänster kommer du med din kropp trycka henne åt vänster och likadant med förflyttning åt höger.

När hon flyttar sig kan du börja lägga till kommandon lite försiktigt. Lägg aldrig kommandona om hon inte utför momentet. Det ska komma naturligt.



Låt henne även driva fåren. Det är nu du får lära dig att ha ögon runt hela huvudet.;-) Lättast nu i början är att du går baklänges. Då ser du hela tiden vad som händer med hund och får.(du kommer bli ett proffs på att springa baklänges utan att se var du sätter fötterna;-))

Du backar, fåren följer dig och Pana driver på dem mot dig. Hela tiden lugnt och sansat. Går det för fort, stanna henne och sakta ner eller stanna själv med fåren. Det får inte bli för hetsigt. Så fort hon har stannat eller bromsat låter du henne komma framåt igen. Det är belöningen. Straffet för en arbetande BC är att bli bortkörd. Att inte få vara med.



När jag börjar med en hund har jag bara två kommandon som jag kräver att hunden ska lystra till. Det är KOM HIT och STANNA. Alla andra kommandon kräver jag inte förrän jag är 110% säker på att hunden kan dem.

Det är nu i början, om hunden är för hetsig, som 'stanna' är viktigt. Det får aldrig bli en situation där fåren kan komma till skada.



Pana har en naturlig respekt för fåren vilket är toppen. Du kommer lära dig väldigt snabbt hur mycket hon läser av ditt kroppsspråk. Vrid din överkropp åt fel håll vid ett moment och du ska inte vara säker på att hon tar det muntliga kommandot. Hon kan ha läst av din kroppsställning och tar det som ett kommando istället.



Jag trodde, när jag började med vallning, att jag hade full koll på kroppsspråket. Det var innan jag skaffade BC. Nu vet jag hur fel jag hade. Jag visste inte ett smack.



Just det! Bestäm nu i förväg vilka kommandon du ska använda på henne. På min hane har jag engelska kommandon och på tiken svenska.

Come bye = vänster (comecome = öka farten)

Keep away = höger (keepkeep = snabbare)

Tikens svenska höger & vänster höjer jag röste på när hon ska öka.

Walk up = Fram fram (gå rakt mot fåren)

Steady = lugn

Leigh down = stanna/ligg



Sen det viktigaste kommandot efter kom hit och stanna. Ett avslutningskommando så hunden vet att nu är det klart. Nu kan jag slappna av. Till mina busar har jag samma kommando. Det är för att jag ibland vallar med båda samtidigt. Jag säger 'Det är gott'. (vad dumt kommandot ser ut när man skrivit det. har aldrig gjort det innan och det låter inte som det ser ut i skrift, hihi)



Det blev mycket skrivet på en gång.

Hoppas det är nåt som kan vara till lite hjälp.



Kram Jenny

2010-05-20 @ 13:39:18
URL: http://borderlites.blogspot.com
Postat av: Ämelie

Vad duktig hon(ni) är! :D

2010-05-20 @ 14:44:35
URL: http://eggucci.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0