Vallkurs dag 3

Inte så mycket förändring idag på kursen. Vi fortsatte att öva på stopp vilket Pana inte klarade av riktigt. Det var väldigt tydligt idag att hon är såpass ung som hon är och det var mycket överslagsbeteende när vi ökade kravfasen lite.


Vi började med att jobba inne i fållan och Pana var med på noterna tills jag ville att hon skulle lägga sig, men icke. Det funkade verkligen inte. Visst fick jag henne att lägga sig men det var ren lydnad och Pana tyckte det var så jobbigt. Den bästa lösningen var att plocka fram lite godis.. vaaaaaa.. säger nu alla "vallfolk". Godis i en fårhage, är ni galna!!! Men för mig kunde ingen lösning var bättre. Jag blev så glad att Frida enbart gav den lösningen istället för att skrika, banka, trycka eller slå hunden med kopplet till ligg. Verkligen inget jag vill syssla med. Kan man inte lösa det med andra metoder så får vallningen vara för min del. Vet ni vad.. det funkade. Pana lade sig direkt och blev genast mer lyhörd. Vi gav henne enbart godis de första gångerna för att få bort det negativa med att lägga sig som Pana har fått för sig. Vi gick över till att fåren är belöningen och inte godisen relativt snabbt.

Vidare övningar var att försöka hitta balansen och öva stopp genom att fåren var i fållan och jag och Pana på utsidan. Det var lite svårt sa Pana och ville gärna bara springa runt runt. Då blev det lina på och genast blev det mycket bättre när hon inte kunde springa från det "jobbiga". Vi övade sedan resten av dagen på att fösa och driva lite beroende på vad vi olika i gruppen behövde öva på. Pana var lite okoncentrerad och trött idag och som sagt, det var tydligt idag att hon är så ung. Men hon är så duktig.. Min fina bruna tjej.

Imorgon är det sista dagen sedan får hon vila någon månad eller två och låta all vallning landa innan vi ger oss på det igen.


Kommentarer
Postat av: Malin

Åh, vad härligt ni verkar ha det på kursen! Kul också att du lyckades hitta en lösning till läggandet, som fungerade utan hårda ord.



Emelie överraskade mig med privatkurs för Jenny Damm i två timmar... har egentligen massor att skriva i bloggen men det är fullspäckade dagar här i Göteborg och vi somnar direkt när vi kommer in... likaså hundarna. Borde blogga, för min egen skull främst. ;)



Lycka till vidare i veckan!

2010-06-16 @ 23:50:20
URL: http://minhund.cybersite.se
Postat av: Elle, Trombi & Ed

Visst e de skoj med vallningen!



Eds favvissyssla i hagen e inte direkt att lägga sig..hm...skulle gärna prova ge han gotta men han e inte intresserad av nåt annat än bäääääna :-)



Lika fin som vanligt e Pana på bilderna! Hon har verkligen underbara färger!



Voffis från oss

2010-06-17 @ 11:01:13
URL: http://ellesdogs.wordpress.com/
Postat av: Jenny

Jag matar aldrig mina med godis när jag vallar men det är för att de inte är vana att få godis alls.

Jag berömmer genom att klappa om dem och överrösa dem med beröm verbalt.



Man vinner inget på att 'misshandla' hunden till att lyda.

Min bestraffning på mina hundar är GÅ BORT. De får inte vara med.(jag är en hemsk matte när jag skickar iväg dem, fråga mina hundar;-)) Så fort de gått iväg och lagt sig så kallar jag in dem igen. Man vinner inget på att 'förlänga straffet heller.



Du gjorde helt rätt som tog till godis i det läget. Hon är van vid det och ser det inte som en störning vilket mina hundar gör.

Man ska ALDRIG kräva nåt av en hund som den inte kan till 100%.

Hon kan säkert ligg utanför fårhagen men i hagen är hon fortfarande osäker.



Sen tänkte jag på en sak.

Det är inte konstigt att hon blir trött. Det är en väldigt intensiv kurs för en ung hund att köra så pass många moment flera dagar i rad.

Låt du henne vila ett tag sen och bara ha det gott.=)

Det gör gott att allt får landa i skallen.



Ser förvirringen på min docka just nu.

Vi har börjat träna en hel del delning nu eftersom vi ska ut och tävla en del.

Tidigare har hon inte fått lov att gå in och röja i flocken.

Nu helt plötsligt så kallar matte in henne rakt igenom fårflocken.?.

Jag tränar nya grejer med några dagars mellanrum annars får hon så dålig andedräkt.;-)

När hon blir stressad så går hon fram som en minröjare och äter fårskit.



Träna lugnt och lek framdet som är lite otäckt. Det släpper när du minst anar det.:-)



Kramkram

Jenny

2010-06-19 @ 00:17:34
URL: http://borderlites.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0