Sjukt kul med vallning

Var och vallade i tisdags och jag är helt lycklig fortfarande. Det var så roligt och jag har ju, enligt min mening, just nu världens bästa vallhund. Jag var lite orolig hur det skulle gå då vi inte har vallat sedan i början av sommaren och vi är ju helt gröna i denna nya gren i hundvärlden men Pana är så underbar att arbeta med.

Jag mötte upp Birgitta vid Agdala och vi varvade sedan mellan hundarna. Jag tränade enbart på att fösa eller var det att driva ??? jag blandar alltid ihop dessa två.. Någon gång kanske jag lär mig. Det som jag hade lite problem med under kursen var att Pana tyckte det var lite jobbigt att lägga sig på kommando och detta är ju ganska viktigt i vallningen. Hon är väldigt mycket unghund märker man men det är ju charmigt och allt har sin gång. Pana är en typisk hämthund och hon vill väldigt gärna gå upp och stoppa flocken vilket tenderar till att hon har svårt att hålla balansen till fåren när hon ska fösa dem. Men... Pana har mognat även i vallningen. Det var många poletter som föll ner i tisdags och hon föste som hon aldrig gjort annat.

Jag gör så att jag lägger henne innan vi kommer in hagen och innan jag låter henne hämta fåren för att få en positiv upplevelse direkt när vi kommer in. Läggandet blir en signal till att du får gå och jobba, inte sluta som hon trodde förrut. Jag lägger henne inte heller när vi avslutar arbetet med fåren. Detta verkar funka bra. Vi gjorde små minihämt men hon stannar inte eller lägger sig inte när hon kommer upp bakom fåren utan hämtar dem direkt till mig. Detta är något vi ska öva vidare på.

Vi tränade inte så länge men det räckte för den lilla bruna hjärnan. Hon är så härlig. Mjuk och följsam med härlig djurkänsla. Ingen tendens att jaga eller bita fåren. Nu ska jag bara få tag på en bra kurs så jag kan fortsätta att lära mig mer om vallning för det är så roligt. Mycket för att det är nytt och jag blir så glad för varje framsteg. I agilityn eller lydnaden så har jag mer krav och förväntningar på mig själv att jag måste lära min hund så mycket bra saker. I vallningen njuter jag bara av att vara novis och nybörjare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0