Framåt igen

Var på Agdala och vallat med Pana idag och vi tog ett kliv framåt. Till att hunden har närmaste lagt av och valla och bara rusat runt och ätit bajs så var hon nu nästan tillbaks där vi var när vi började kursen. Vi fick i läxa att träffa fåren oftare, köra korta pass med full fokus för att träna upp uthålligheten och jag skulle hjälpa henne mer med rösten.

Vi vallade idag fyra pass på max fem minuter per pass. Första gången så gick jag in med lina för jag ville flytta fåren till den mindre, avlånga, hagen. Eller hur!! Det gick verkligen skit.. Det var bara att inse att jag inte skulle få in några får i den mindre hagen och fick göra om min plan. Vi gick ut och vilade och jag passade på att mata Vincent under tiden samtidigt som jag planerade mitt nästa pass.

Det primära just nu är att öka Panas instinkt igen och öka uthålligheten i lilla bruns hjärna. Hon orkar inte så länge och det är där springandet och bajsätandet kommer, och om jag är väldigt otydlig såklart. Nu gick jag in med bestämda steg och det bättre men det var svårt att backa rakt bakåt i den stora hagen så det var väldigt vingligt, men Pana jobbade på bra och det var ett bra avslut.

Tredje passet var helt magiskt :) Det funkade igen. Pana vallade ordentligt och med full fokus. Jag hade bestämt mig för att hålla mig vid staketet för att det skulle bli en rak väg och vi gjorde det superfint. Så härligt. Det blev ett lite för långt pass så hon fick tyvärr en liten knäpp på slutet men det var ett stort kliv framåt. Jag var väldigt duktig med att hela tiden stötta henne med rösten, något jag har väldigt svårt för och lätt att glömma av då jag fokuserar väldigt mycket på vad vi ska göra. Men detta pass var jag nöjd över mig själv. Bestämd och bra på att hela tiden prata med Pana så hon fick stöd hela tiden.

Vi gjorde ett litet pass till men där orkade hon inte riktigt så det blev lite sådär men idag tändes ett litet hopp om att fortsätta vallningen. En insikt till idag... jag måste börja träna konditionen... Visst, jag har nyss fött barn och är grymt otränad men att få mjölksyra och nästan blodsmak  i munnen av ett litet litet vallpass, det är inte ok. ha ha..


Kommentarer
Postat av: Malin

Skönt att ni är back on track! Trodde inte mina öron när jag hörde att hon inte vallade. :o

2011-05-28 @ 18:12:55
URL: http://Minhund.cybersite.se
Postat av: Malin

Ja, hon är ju riktigt läcker på planen Pana!

Tyvärr kommer jag inte på onsdag.. Jag åker till Falkenberg då. Lycka till!

2011-05-28 @ 20:03:04
URL: http://Minhund.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0