Lakritsprovning

I lördags var vi i Trosa. Jag var på lakritsprovning och Tommy och Vincent geocachade under tiden jag njöt av lakritsens underbara värld. 

Vi var ett gäng på 9 st som skulle få veta mer om lakrits och smaka en hel del olika lakritsgodis från olika delar av världen. Själva provningen avnjöt vi i Choklad & lakritsbutiken i Trosa.

Här är vår otroligt proffsiga och kompetenta testledare, eller vad man kan kalla det, Tuija Räsänen. Det var mycket tydligt att hon verkligen är förtjust i lakrits och levererade intressant och spännande uppgifter om lakrits. Själva provningen tog ca 1,5 timme och man åt hela tiden...
 


Vi blev bjudna på ett glas vin, de som ville, och fick en tallrik med olika sorters lakritsgodis och anis, ren lakrits och salmiak.  Den bästa upplevelsen var när vi tog en klunk vin väntade lite, tog en gnutta rent lakritspulver och sedan tog en klunk vin efter det. Vilken smakexplosion i munnen det blev...



Tuija berättade och visade med ett bildspel allt från hur man odlar och skördar lakrits till olika ingredienser och framställningar av lakritsprodukter. Vi fick prova en del olika produkter från olika delar i världen. Mina favoriter måste bara bli de isländska lakritsarna med chokladöverdrag. Det finska lakritset var som vanligt väldigt gott.



Efter provningen så var det fritt fram att shoppa loss bland lakritsdelikatesserna som fanns i butiken.









Jag kan verkligen rekommendera en lakritsprovning. Det var supergott och väldigt intressant. Om inte annat gå in på Choklad & Lakritsbutikens hemsida och beställ hem en egen uppsättning av olika lakritsprodukter och ha en egen provning... Glöm inte vinet :P


Kommentarer
Postat av: Malin

Mums mums säger jag bara!!

Du har förresten inte lust att lägga upp filmen på mig och Ronja från allerkursen? Skulle vara så kul å ha den på min racersheltie :)

2011-10-18 @ 10:34:16
URL: http://Http://minhund.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0