Nya agilityregler

Domarkonferensen ja.. De nya reglerna är bra tycker jag, förutom slalomregeln.. Det var droppen som fick bägaren att rinna över.. Jag tappade all motivation till att fortsätta tävla Eo och agility över huvudtaget just nu.

Här är alla nya regler sammanfattat av Koppeltrasselsagilitykompisar (Anna Müller). 
 
‎2012 närmar sig med stormsteg och efter årsskiftet har vi en del regelnyheter in om agilityn. Här är några förändringar:

• Agilitydomare får nu döma samma dag som de tävlar (dock ej inte samma klass som de tävlar i och aldrig på egenritad bana)

• Det är inte längre tillåtet att peta in hunden där det blev fel i slalomet, utan för varje gång det blir fel inne i slalomet (5 fel) ska man börja om ...från början. I dagsläget kan man bara få 5 fel en gång per lopp i slalomet, från årsskiftet kan du få hur många femfelare som helst.

• Förare som har hundar som är mellan 43 och 44,99 cm får välja om de på svenska nationella tävlingar ska tävla hunden i large eller medium.

• Löptikar tillåts tävla i alla klasser. De ska behålla sina startnummer, alltså inte starta sist i startfältet som brukligt varit på t.ex SM fram tills nu.

• Det blir tillåtet att använda elektroniska kontaktfält

• Det blir tillåtet att använda sig av assisterande domare som enbart kontrollerar kontaktfält

• Du får själv välja om du vill att din hund ska flytta upp sig eller stanna i nuvarande klass. Precis som lydnaden alltså. Hundar som är "fullpinnade" kommer att fortsätta plocka pinnar trots att de inte behöver dem.

• Det blir tuffare att klassa upp sig från klass 2 till 3: 10% av startfältet får pinnar förutsatt att loppen är nollade. I nuläget är det 15%.

• Långhoppet i small blir lite längre: 40-60 cm mot dagens 40-50 cm.

• Förare måste få fri passage på båda sidor av alla hinder på minst 60 cm utom när tunnel ligger under balanshindren, då räcker det med fri passage på en sida.

• Maxade hinderhöjder tillåts inte längre i klass 1.

• Delbara däck kommer att tillåtas.

Den nya slalomregeln fick all luft att gå ur mig då vi har slitit med denna slalom och det är den som tar all min energi och nu när den nya regeln kom så var den första tanken att nu kommer jag att lägga ner tävlandet. Vi sliter så med slalomen varje tävling och i vissa fall så går Eo ut ur i slalomen men jag brukar peta in henne för att tar jag om så dör hon ännu mer...

En andra tanke som slår mig är att nu kommer slalomen att bli ett bedömningshinder ännu mer och om hunden får en liten längre sväng i slalom så måste man hålla koll på domaren om jag ska göra om hindret eller inte. Detta är bara något jag bekymrar mig över i lagklasserna för i de individuella klasserna har det ingen betydelse om jag får fem fel eller om jag diskar mig för 5 fel är väldigt sällan det leder till något och det är svårt att ta om med Eo för hon blir osäker med en gång då och jag behåller gärna motivationen framåt så mycket som möjligt.

Tack och lov har jag Pana som äääälskar slalomhindret som kanske kan väga upp mitt energidränage gällande Eos slalom.

Som jag känner just för tillfället (det går förhoppningsvis snart över) är att jag bara slänger ut pengar på ingenting när vi tävlar. Jag kan lika slänga pengarna i sjön för vi lyckas ju aldrig att prestera något. Alltid är det någonting.. mitt mål är att vi ska bli stabilare och att ta några SM-pinnar men det verkar inte hända som till exempel Eos debutlopp i ag3 då hon nollade och sprang in på en bra tid som skulle räcka till en SM-pinne men det visade sig att hon var diskad??? Varför då.. jo, domaren tyckte att hon gick fel i slalomen, vilket hon inte gjorde... Men ni förstår!!! så här är det alltid... Klart man tappar motivationen. Eo har ett bra driv förutom i slalom så visst skulle vi ha möjlighet att ta lite SM-pinnar om man ska utgå från farten men jag ska fundera lite på om det är värt allt tävlande. Just nu känns det inte som det.. men det går i vågor som allt.

Nu ska jag i allafall ladda inför Kistamässan då vi ska göra bra ifrån oss i laget.


Kommentarer
Postat av: Malin

Ladda för kista nu! Kommer bli kanon :) Så får vi ha peptalk med laget under hundmässan också :D

2011-11-30 @ 22:34:20
URL: http://Http://minhund.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0