Dagens vallning

Wow vad kul och frustrerande jag har haft det idag. Först åkte jag till Bvc med Vincent för 6-månaderskontroll och det var med beröm godkänt. Han väger nu 7,4 kg och är 68,2 cm lång. Min fina unge :love:

Efter kontrollen bar det iväg till Agdala för att valla lite. När vi kom dit var det 4 får i hagen och det fanns en fålla uppställd. Jag vet att jag har tänkt att använda fålla när jag ska börja med höger/vänster kommenderingar och även vid hämtträningen men den stora frågan var hur jag skulle få in fåren i fållan... Det var bara att testa och se om det gick och det gjorde det. Jag har ju inga kommandon på Pana så jag fick förlita mig på att hon går på mina kroppsrörelser och vi improviserade lite. Det måste ha sett för konstigt ut men vi fick in fåren i fållan. Shit vad nöjd jag var efter det och Pana var helt grym. Dessvärre tror jag inte att det var så himla snyggt sett mot tävlingssammanhang men så fort vi har kommit lite längre vad det gäller kommandon och att Pana vet lite mer vad hon ska göra så kommer det bli bra. Jag fick till riktigt bra träning med fåren i fållan och pausade därefter en stund.

Andra passet körde jag i fållan och det är verkligen något vi måste träna på . Pana tyckte det var så svårt och jag fick hjälpa och stötta henne väldigt mycket. Som avslutning tog vi ut fåren och hon fick jobba ordentligt och överlag är jag väldigt nöjd med dagens träning. Hon måste få lite mer muskler så hon orkar hålla ihop bättre men vi tar oss när det gäller vallningen.

Det som är frustrerande är att jag känner mig som en clown i fårhagen. Jag har ingen aning vad som är bra och dåligt och det är otroligt frustrerande. Inom agilityn är jag väldigt säker i träningen och kan se framsteg och vad som är svårt och lätt. I vallningen är jag helt novis och jag vet att jag gör en massa fel men kan ändå inte riktigt sätta fingret på vad som är fel och det är så störande och jag får även lite dåligt samvete gentemot Pana som ska försöka förlita sig på att jag vet vad jag gör. Men det är väl som allt annat.. Bara att bita ihop och kämpa på


Kommentarer
Postat av: Jenny

Det kommer gå jättebra med vallningen ska du se. Din hund har världens potential! Hon var verkligen superhäftig att gå med.



Att du känner dig osäker i hagen kommer släppa, jag lovar.

En sak du kan prova är att själv gå ut i hagen och valla fåren utan hund innan du tar in hunden. Just för att du ska få en liten känsla av vad som krävs i rörelser för att fåren ska flytta sig i vald riktning. Hur mycket du behöver trycka på osv. Det kan ge en liten hjälp när du ska stötta din goa Pana.



Kramkram

2011-11-11 @ 17:27:02
URL: http://borderlites.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0