Vallning

Igår var jag och Tommy iväg och skulle låta Pana få träffa får för första gången. Jag vet inte riktigt vad jag hade väntat mig. Troligtvis hade jag väntat mig en helt galen hund röjandes bland fåren men ack vad jag misstog mig. Först var hon väldigt tveksam till dessa konstigt luktande, bräkande, ulliga saker som rörde sig när man gick mot dem. Jag var inte så förvånad över att hon skulle tycka de var så konstiga och hon sökte kontakt med oss människor och försökte få igång Stefans hund Chip och leka istället för att kolla på fåren. Det som förvånade mig mest var att hon faktiskt sökte stöd hos mig. Det gjorde mig väldigt varm om hjärtat att hon kan känna stöd hos mig och ville ha min hjälp. Det är början till en bra relation.

Ni kan se på filmen nedan hur det hela, nja inte hela för Tommy fick inte med själva ”tändningen”. Fråga mig inte vad han gjorde för filmade gjorde han inte iallafall. Han skyller på kameran. Jag vet att han inte gjorde det med vilje men klart man blir besviken för en första gång av något får man aldrig igen och Panas tändning på fåren var såå häftigt att se. (Jag tycker om dig ändå Tommy, Puss) Stefan splittrade lite på fåren så att Pana skulle få fram instinkten att samla ihop fåren och Chip hjälpte till att få fåren i rörelse. Det var verkligen som att trycka på en knapp och helt plötsligt vallade hon med en sjyst stil och ett fint avstånd. Jag trodde inte hon skulle tända så som hon gjorde första gången men vilken tjej jag har. Hon vallade faktiskt!!


Vilken känsla och det var nästan så en tår kom för jag var så stolt och överumplad över min tjej. Man behöver inte ens fundera över vad hon är avlad till. Och vad ”stor” hon blev. Hon växte i självförtroende flera meter redan första gången. Jag kan inte bärga mig tills kursen skall starta V. 24. Vi ska till Stefan några gånger till innan kursen och Pana fick sådana fina ord av Stefan. Han tyckte att hon såg jättefin ut och det kunde bli en riktigt bra vallhund. Han tyckte att jag skulle strunta i den där hinderhoppningen och börja valla ordentligt istället ha ha..


Kommentarer
Postat av: Sari

Åh, det var ju det jag menade förut i mitt inlägg som blev så invecklad. Helt underbart att se och visst blir man glad och bara vill mera??



Lycka till nu med vallningen!!! Tyvärr kommer det även i den sporten komma motgångar som man måste förbi, men ge inte upp, det är såå roligt :-)

Postat av: Veronica

Härligt att det gick så bra. Lycka till på kursen! :-)

2010-05-10 @ 23:23:01
URL: http://foxterrier.blogg.se/
Postat av: Ämelie

ÅÅÅÅH WOW! Vad lycklig man blev av att se den där filmen! Vad häftigt! Förstår verkligen din känsla :)

2010-05-11 @ 11:06:20
URL: http://eggucci.blogg.se/
Postat av: Lottie

Hello,

ny blogg o allt, fint :-)

Vallningen ja. Positivt: Pana håller på att lära sig den viktigaste läxa hon ngnsin kommer att få, att förstå får. Hon gör det bra! Beröm för att ni inte skriker och bråkar med henne, det hjälper inte i det stadiet hon är att vara för PÅ själ. Låt Pana själv komma på vad hon ska göra.

Negativt: Varför har hon kopplet hängande i halsbandet? Ser farligt ut.

Jättekul med videon!! Du har en fin hund Michaela, och om du tröttnar på henne så vet du ar hennes uppfödare bor ;-)

massor kraamar

2010-05-11 @ 12:15:02
Postat av: Michaela

Ang kopplet så var det inte planerat att släppa henne men hon var så fin så jag bara släppte och sedan ville vi inte störa henne. Jag var inte beredd på att hon skulle valla :P Hon är verkligen en fin tjej så jag tröttnar nog inte på henne i första taget trots sina upptåg :D

2010-05-11 @ 13:17:07
Postat av: Ämelie

Hmm.. kamera sa du.. Jaa... läser på kameran

FinePix S6500 fd står det på den :P haha 10.7 x optical zoom ;) Stenkoll har jag ;)

2010-05-11 @ 20:47:35
URL: http://eggucci.blogg.se/
Postat av: Malin

Wow, wow wow! Sitter och ryser i hela kroppen!! Vilken underbar film, och vilken naturbegåvning till hund! Det finns inget som slår att få se en hund göra det den är avlad för. Säger som Stefan, struna i hindrerna ;) (Fast jag menar det inte egentligen, haha!)



Kul att du är taggad inför kursen, det är jag också! Vädret ser ut att bli liiiite bättre iallafall :)

2010-05-12 @ 13:32:17
URL: http://minhund.cybersite.se
Postat av: Jenny

På kursen som startat här hemmavid nu har vi tre unghundar som aldrig vallat tidigare. De har alla sett får men aldrig fått tända.

Nu var det dags när kursen började.



Ärligt talat gick Pana, på sett och vis, bättre från start än dem. De gick inte dåligt men de var lite hetsiga. Pana gick väldigt lugnt och fint och hon verkar ha en schysst inställning mot fåren. Det är Mycket viktigt. Hon håller snyggt avstånd men bibehåller, på sitt valpiga orutinerade sätt, ändå trycket.



GRATTIS TILL EN KANONSTART!!!



Kram Jenny

2010-05-20 @ 12:59:57
URL: http://borderlites.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0