SM över för i år

Då var SM i agility och lydnad över för i år. Det har varit ett toppenSM. Karlstad med flera är riktiga proffs på att anordna stora tävlingar. Det som jag verkligen har varit mest glad över detta SMet är att lydnaden bara låg en "gata" bort. Jag fick det bästa av två världar under två dagar kan man säga. Jag är ett lydnadsfreak och tycker det är såå kul men jag har inte tålamod att träna och tävla det längre med mina dogs. Jag tävlade flitigt med min första hund men sedan upptäckte jag agilityn och nu även vallningen. Finns inte så mycket tid kvar och det är tålamodsprövande att träna lydnad. Som sagt, vi får se...

Det som jag påmindes om under lydnaden var hur orättvis bedömningen är i bedömningssporter såsom i lydnaden. Bara för att man har gjort sig ett "namn" så får man ett till två poäng högre än "okända" förmågor trots att de "okända" presterade bättre i vissa moment. Det är skittrist rent ut sagt.

Jag höll en av tummarna helst på min klubbkamrat Mona Karlsson och Alfred som tyvärr nollade i apportering med dirigering. Alfred den busen tjuvstartade... Men Mona var nöjd ändå och nu laddar hon om till VM i lydnad nästa helg i Danmark. Lycka till och visa vad ni går för.

Min nästa tumme var till Therese Johansson från Uddevalla som jag tränade lite ihop med för många år sedan när jag bodde i Munkedal och i år hade hon kvalat in med sin "nya" pumi Chi. Jag kommer ihåg när Therese tränade inför sitt första SM med sin Pumi Klara och vi fick agera närgången hejarklack och mer eller mindre hänga över apporterna för att Klara skulle vänja sig vid publik nära apellplan.

I år gick det strålande för Chi och de låg på fjärde plats efter första dagen. Finaldagen gick inte riktigt lika bra då det var varmare och Chi var inte riktigt laddad men de genomförde ändå ett fint program med poäng på allt och hamnade slutligen på femte plats. Hur bra som helst. Stort GRATTIS till Therese och Chi. Femma på lydnads SM, det är häftigt.

För Malin, Nina, Pelle och Tommy gick lagtävlingen sådär. De gjorde en bra insats i hopploppet och klättrade några placeringar men det räckte inte till något stort i år.

Till alla medaljörer i Agilityn vill jag också säga stort GRATTIS och tack för den spännande tävlingen.


Kommentarer
Postat av: Malin

Låter som om ni hade det trevligt på SM! Hade väldigt gärna varit där och kollat. Men himla tråkigt att det förekommer sådan favorisering i lydnaden.



Jag vill också träna maaaassor. Har ju sommarlov nu för fulla muggar, och är hemma till nästan 100% innan bergslagsveckan. Jobbar ju helg vissa gånger. Innan midsommar så kan jag på torsdagen, efter midsommar så ser det väldigt ledigt ut förutom 1 och 2 juli då jag jobbar.



Vi ses!

2010-06-21 @ 20:22:24
URL: http://minhund.cybersite.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0