Första dagen på vallkursen

Bozz, från kursen.


Vilken tjej jag har.. Hon går över min förväntan varje gång hon träffar fåren. Det märks verkligen att hon är avlad till att valla. Idag hade vi tre olika övningar. Första övningen vet jag faktiskt inte vad det gick ut på men i vilket fall, vi hade dem i lina och gick bakom fåren. Pana jobbade fint men tyckte det var lite jobbigt med att det tog stopp så hon inte kunde springa fort..

Andra övningen var mest för oss förare för att vi skulle få en uppfattning om hur fåren rör sig i förhållande till oss och hunden. Vi hade hunden i lina och fick driva fåren genom två grindar i en åtta. Det var till att ha koll på vilket tempo hunden höll plus hur den rörde sig i förhållande till fåren så att svängarna blev bra. Pana skötte sig utmärkt igen, jag gjorde dock mitt bästa.

Ett av fåren, dock lite felskärpa men ville visa den flirtiga tackan ändå.


Sista övningen för dagen var fösning, tror jag det hette. Vi släppte hundarna och vi var vid fåren och lät hundarna mest få göra som de ville utom att springa in i fåren. Pana var helt otroligt lugn och föste bättre än vad jag trodde. Hon hade ett fint avstånd och kände av när hon kom för nära. Hon ville gärna springa upp och stoppa fåren och hon rundade dem gärna. Lite lät vi henne göra det för att känna sig trygg i hagen men började lite sedan att inte låta henne gå förbi oss, Frida hjälpte mig inne i mitten. Pana blev lite trött i slutet och ville gärna runda lite mer då men hon höll sig fint. När hon blev trött blev hon lite osäker och det var tydligt att det är ung hund. Hon behöver mer självförtroende och jag får vara försiktig med henne så här i början. Hon är väldigt fin och mjuk mina fina tjej.

Jag och Pana med hjälp av Frida




Spännande att se vad morgondagen har att erbjuda. Film på vår vallning första dagen kommer också. Jag måste bara korta ner den lite.


Kommentarer
Postat av: Jenny

Vilken rolig start på kursen.=)



Kan tänka mig att det skönt. Det är så befriande när man gått och varit nervös och så bara det flyter så fint.



/Jenny

2010-06-18 @ 23:43:01
URL: http://borderlites.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0