Spännande projekt

Just nu har en liten tanke slagit rot och börjat gro. Jag har sedan tidigare varit väldigt intresserad av tävlingspsykologi och i perioder jobbat mycket med detta med mig själv. Det är nästan alltid svårast att jobba med sig själv och lättare att jobba med andra, så upplever jag det i alla fall. Jag och Tommy har nu i två säsonger hjälpt till att träna Isak och hans fotbollslag i fotboll. Nu när fotbollen är slut så tar handbollen vid och där sitter jag och häckar på mer eller mindre varje träning och är givetvis med på varje match.

Det jag funderar mycket på då är att i både handbollen och fotbollen är det väldigt tekniskt och duktiga spelare individuellt men de får inte riktigt ihop det som lag och det är så synd. Jag har analyserat detta en hel del och ventilerat lite med Tommy och några till runt om lagen om vad det svåra i samarbetet ligger. Man ser en del tendeser om varför det inte fungerar inom laget i vissa fall är det ganska uppenbart när de inte alltid kan uppföra sig reko mot varandra och visa varandra respekt. Fokus är också en svår del för dessa killar som är tio-elva år, det är något de måste jobba hårt på. Att få dem samarbeta och börja spela som ett lag är en stor utmaning.I vår kommer jag inte hålla i fysträningen på samma sätt som förut så hade jag tänkt att utöka träningen med tävlingspsykologi, samarbete och gruppdynamik. Kanske lägga in ett pass i veckan eller varannan vecka med samarbetsövningar varvat med teori och aktiv tankeverksamhet såsom lite frågeställningar som varje barn får ta med sig hem och fundera över. Till exempel. Vad vill jag med min träning? Vad vill jag uppnå med laget? Vad vill Vi som lag?

Jag letar nu material om gruppdynamik, samarbete m.m för barn/ungdomar och jag hoppas att min motivation och energi håller i sig så jag kan implementera detta i träningen till våren. Förhoppningsvis kommer jag att lära mig massor på vägen som jag kan ha nytta av i mitt eget tävlande med Eo. Efter jag har hittat lämligt material så ska jag skriva ner en plan som vi ska försöka följa till våren och hoppas på framsteg..


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0